Spruta mitt i stormen

I går kväll reste jag genom stormens Malmö, tvärs över stan, för att vaccinera mig. Redan på väg till busshållsplatsen kände jag att något var uppenbart fel. Vinden blåste så kraftigt att den tog andan ur mig vartannat steg. Jag försökte kura ihop mig bakom mitt paraply vilket förmodligen inte var det smartaste. Det vek sig så att det inte gick att fälla ihop. Lyckligt framme vid busshållsplatsen fick jag beskåda ett regn utan dess like. Blåsten tycktes trycka ner regnet och verkade slå hål i asfalten.
Glad att jag befann mig under tak samlades allt fler i kuren vid busshållsplatsen. En efter en försvann de med sina bussar. Kvar blev jag i väntan. Väntan. Väntan.

40 minuter senare kom bussen. Kall och ruggig klev jag på och sa lite försynt att det är visst mycket förseningar i det här vädret. Ett argt muttrande fick jag tillbaka.
Väl framme vid Värnhem uppstod tumult på bussen. Skyltningen på bussen funkade inte och bussen stannade en bit innan. En av alla förvirrade passagerare ropade och frågade om vi var framme i Värnhem. Ett argt svar tillbaka fick alla att snabbt skynda av bussen.
Busschauffören åkte fram och ställde sig så att han nästan täckte hela övergångsstället. Han kunde inte röra på sig eftersom det var en lång kö framför honom. Eftersom det inte var några lysen och trafiken stod stilla beslutade jag mig för att gå över på övergångsstället framför bussen. Ack vilket misstag! En grimaserande och uppenbarligen svärande busschaufför följde min promenad över gatan. Till min glädje lyckades jag vifta lika argt tillbaka, men jag avstod från grimaserna. En 50-årig man som grimaserar som en 6-åring är ingen vacker syn.

Väl i Värnhem mötte jag min man. Den här gången behövde vi bara vänta en halvtimme på nästa buss för att ta oss till vaccineringen. Som tur var så hade jag i alla fall sällskap den här gången.
Framme vid Östra Fäladsgatan väntade en lång promenad i de skånska stormvindarna. Vid det laget var jag tämligen fascinerad över att min man verkligen hade velat cykla till vaccineringen.
P Vaccinering, stod det på en skylt efter ett tag. Med lite lättare steg trodde vi att vi nästan var framme. Men vad lurade alla bilförare måste ha känt sig i regnet. Det var ytterligare en kilometer kvar att gå och ytterligare två mindre parkeringar på vägen.

Slutligen framme vid byggnad B hoppades, hoppades vi att det inte skulle vara en lång kö som vi hade hört talas om från andra ställen. Icke! Inom trettio sekunder satt jag inne i ett stort rum (klassrum tror jag) och fick en spruta i armen. Några snabba rutinfrågor och ett informationsblad senare satt jag i en stor väntsal tillsammans med 40 andra nyvaccinerade.
Det första vi möttes av var en kille som tuppade av och fick föras iväg på bår. Där satt vi i rader på tillfälligt utplacerade gröna plaststolar med vinterjackorna på. Män och kvinnor i orangea västar organiserade och pekade med hela handen.
Det kändes inte riktigt som Sverige. Mer som något katastrofland, men ändå lugnt på något sätt. Det rådde ett jämnmod i salen.

Sedan gjorde vi samma resa i retur. Hungriga köpte vi en kebab i Värnhem. Lyckligt hemma kunde jag inte sova på min favoritsovarm på hela natten. Det har gjort ont och och jag har varit stel hela dagen. Men jag fick inte feber, wohoo! Och jag är faktiskt vaccinerad, wohoo. Eller kanske inte, för de vet fortfarande inte om vi ska vaccineras en andra gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0