Unika trots allt

Jag gav mig in på en krånglig stig kantad av subjektivitet och sanning. Som tur är så skrev Lisa en underbar kommentar som svar på mina funderingar. Läs den här:

"Sanning kan vridas och vändas på i all oändlighet. Har funderat en del kring detta, och senast idag kom jag i samspråk med några kursare. Tanke: För att vara praktisk kan man teoretiskt sett utgå från att det finns en objektiv sanning (jämför Kants "tinget i sig"), som man kan använda när man exempelvis inom psykologin gör en ansats att försöka förstå/förutsäga mänskligt beteende. Om man sedan inser att denna sanning såg något annorlunda ut än vi tänkt oss, borde vi bli glada, för hurra, människan är inte outsägligt förutsägbart! Det kan således vara läge att tänka om/modifiera sitt sanningsbegrepp. Dessutom har jag inte en ärlig chans att helt och fullt förstå hur en annan människas sanning ser ut, då vi, trots alla likheter (som i sig medger att en del generaliseringar kan göras) ändå har ganska mycket av unicitet i oss."

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Sanningen är det som kommer från dig själv utan påverkan av något annat.

Alltså det du gör och säger som kommer från ditt innersta utan baktankar utan bara ärlighet.

När du säger vad du tycker och tänker med de premisserna har du sagt sanningen.

Kenneth

2010-04-05 @ 18:00:39
URL: http://camelotwerner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0